پـشتیبـانـی ۰۲۱۷۲۳۶۱
مسکن آکس هوم
تنظیم سند ملکی
1400/06/29  /
  • نکات مهم معاملات ملکی

تنظیم سند ملکی

مهم ترین نکات تنظیم سند خانه و آپارتمان

معمولاً در اغلب معاملات به خصوص معاملات ملکی، طرفین اقدام به تنظیم سند ملکی و تنظیم سند خانه و آپارتمان می کنند. خریداران ملک پس از پسندیدن ملک و ساختمان یا برج مورد نظر و توافق با فروشنده آن، وارد مرحله مهم و پر ماجرا سند زدن می شوند. در معاملات ملکی و انتقال مالکیت از فروشنده به خریدار، دو مرحله سپری می شود. مرحله اول، تنظیم سند عادی یا مبایعه نامه و مرحله دوم، ثبت رسمی معامله توسط صدور و ثبت سند محضری است. در ادامه به مهمترین نکات تنظیم سند ملکی می پردازیم.

نکات مهم تنظیم سند ملکی

نکات مهم برای تنظیم سند ملکی که توسط خریدار و فروشنده باید رعایت شود به قرار زیر است:

  • طرفین باید در روز مقررشده در مبایعه نامه به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند. چنانچه آن روز تعطیل باشد، فردای آن روز اقدام کنند.
  • خریدار حتماً مبلغ مورد نظر را به صورت چک بانکی یا وجه نقد تهیه کند.
  • خریدار از شروع تا پایان ساعت اداری، در دفترخانه حاضر باشد، زیرا چنانچه فروشنده حضور نیافت، بتواند از دفترخانه تقاضای گواهی عدم حضور کند.
  • قبل از تنظیم سند رسمی، پیش نویس توسط طرفین مطالعه گردد. همه جزئیات و نکات در پیش نویس قیدشده و اطلاعات ثبتی، درست باشد.
  • خریدار حتماً تسویه حساب آب، برق، گاز را از فروشنده بگیرد.
  • خریدار در هنگام پرداخت پول، حتماً رسید را با ذکر جزئیات پرداخت مانند تاریخ و... بگیرد.
  • اگر ملک مورد معامله سند صلح دارد و منافع آن متعلق به شخص دیگری است، حتماً در روز تنظیم سند، شخصی که منافع به نام او صلح شده، در دفترخانه حضور یابد تا سند صلح آن باطل شود. خریدار، مالک عین مال و منافع آن می شود.
  • ملک نباید در رهن بانک یا بازداشت باشد.
  • تا زمان پرداخت نشدن تمام مبلغ ملک مورد نظر توسط خریدار، سند رسمی تنظیم نشود.
  • طرف مقابل حتماً مالک یا نماینده قانونی باشد.

انتقال سند ملک و آپارتمان

انتقال سند ملک، یکی از مهمترین مراحل خرید و فروش است که باید در آن تمام جزئیات در نظر قرار گیرد. در صورت عدم توجه کافی به مسائل حقوقی سند زدن خانه و دیگر املاک و مراحل بنام زدن آن، عواقب ناگواری را برای خریدار یا فروشنده در پی خواهد داشت.

الزام به تنظیم سند ملکی

هنگام خریدوفروش ملک، میان طرفین تعهداتی ایجاد می شود. یکی از این تعهدات تنظیم سند توسط فروشنده و پرداخت الباقی مبلغ ملک مورد نظر توسط خریدار است. همان طور که قبلاً اشاره کردیم خریدار و فروشنده باید در روز مقررشده در مبایعه نامه در دفترخانه حضور یابند تا تمامی اقدامات قانونی ثبت سند انجام شود.

خریدار موظف است تا پایان ساعت کاری در دفترخانه حضور داشته باشد تا در صورت مراجعه نکردن فروشنده بتواند از دفتردار گواهی عدم حضور فروشنده را بگیرد و آن را ضمیمه دادخواست خود کند. از طریق آن دادخواست، الزام تنظیم سند رسمی را در دادگاه مطرح کند. این الزام در دادگاه بررسی می شود و اگر مقدمه ای نداشته باشد، فروشنده از طریق آن برای تنظیم سند رسمی به دادگاه احضار می شود؛ اما در صورت عدم حضور وی، نماینده دادگاه می تواند اسناد رسمی را امضا کند و خریدار به تمامی حقوق خود برسد.

سخن پایانی تنظیم سند املاک

حتماً به خاطر داشته باشید که هنگام تنظیم سند، به نکات مهم تنظیم سند ملکی توجه داشته و برای آن زمان و دقت زیادی صرف کنید. فروشنده موظف است تمامی بدهی های ملک را قبل از تحویل آن پرداخت کند. این نکته را فراموش نکنید که انتقال سند و فروش ملک، هزینه های زیادی دارد که باید قبل از فروش، آن را تأمین کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید 0 نظر
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
در حال پردازش...

{{ error }}

{{ result }}